(06) 46244662 - info@judithschoorlemmer.nl - Adri Piecklaan 41 - 3739 LG Hollandsche Rading

Ik schrijf graag over de arbeidsmarkt en werk!

15 Tenenkrommende teksten in personeelsadvertenties


Dagelijks ‘graaf’ ik door vacatures. Voor opdrachtgevers, voor kandidaten, voor mezelf. Dit doe ik al jaren en jaren en echt, de personeelsadvertentie anno 2022 

verschilt weinig van die anno 2000.

Toch gek. We rijden in moderne auto’s, kopen jaarlijks nieuwe, moderne kleding, kopen de nieuwste iPhones en laptops en we gaan ook graag met de tijd mee als het gaat om software, kantoorartikelen en werkplekken. Toch? Ja.

Maar waarom blijven we, of liever; werkgevers, Recruiters en HR Professionals, dan toch steeds die oersaaie advertenties plaatsen als we mensen nodig hebben? Slechts een handjevol advertenties springt eruit en valt op. Maar de rest… oersaai dus en vol clichés. En in deze tijd moet je opvallen met je advertentie, om nog mensen binnen te halen.

En daarom heb ik een top10 gemaakt van teksten die je absoluut moet schrappen. Vandaag nog. Die tenenkrommend, irriterend en afstotend werken. Alleen al door het schrappen knapt je advertentie op.

Gooi deze termen eruit:

1. ‘Kom jij ons team versterken?’ en ‘Wij zoeken versterking’

Hoe vaak hebben we deze tekst al voorbij zien komen? Doe es wat origineels!

2. ‘Gemiddelde leeftijd bij ons is 30 jaar’

Ah dat is fijn, boven de 30 is dus al te oud? Alleen Millenials bij jullie?

3. ‘Vrijmibo’ en ‘uitstekende werksfeer’ bij de arbeidsvoorwaarden

Serieus? Dat noemen jullie arbeidsvoorwaarden? Loopt hier nog iemand warm voor?

4. ‘Representatief’ bij een backoffice functie

Dit bedrijf wil het liefst allemaal knappe kopjes. Ook als je geen contact met klanten hebt. Ik vraag me af waar hier het belang zit…

5. ‘Teamplayer’, ‘zelfstandig’, ‘enthousiast’, ‘nauwkeurig’

Tuurlijk. Doe mij maar een schaap met 5 poten. Kan best

6. ‘Strategisch denker, met een hands-on mentaliteit’

Ja wat wil je nou. De meest strategische denkers zijn niet de beste doeners. En vice versa. Neem een beslissing

7. ‘Geen 9-5 mentaliteit’

Nee nee, die kennen we. Je bedoelt eigenlijk dat je elke dag een paar uur moet overwerken, toch?   

8. ‘Wij zijn een dynamische organisatie’

Mooie manier om aan te geven dat je liever geen 50 plussers aanneemt

Banner 15 teksten die je moet schrappen

9. Ellenlange teksten over de organisatie

‘Want eigenlijk vinden we onszelf belangrijker dan dat we jou vinden’

10. Geen namen noemen van contactpersonen

‘Druk maar op de sollicitatieknop.’ Lekker persoonlijk. Daar lopen we echt warm voor, als sollicitanten

11. De lijst met eisen is langer dan de lijst met wat er geboden wordt

‘Want wij denken zogenaamd nog steeds dat wij kunnen bepalen wat iemand allemaal moet kunnen en dolblij mag zijn om hier te mogen werken.’

12. ‘Flexibel’

Eigenlijk moet je dus alles weten, alles kunnen en alles willen

13. ‘Stressbestendig’

Het is hier altijd extreem druk. Veel te weinig mensen. Niet te doen

14. Meer aandacht voor de organisatie dan voor de kandidaat

Ja want je wilt vast alles weten over onze geschiedenis, missie, visie en afdelingen, voordat je gaat solliciteren. En zo niet, dan vertellen we het toch

15. ‘Salaris in overleg’

Niet zo kinderachtig. Met de billen bloot. Gewoon vertellen wat je wilt gaan betalen

Deze 15 voorbeelden ben ik zelf tegengekomen in personeelsadvertenties. En geloof me, ze werken niet meer. We leven in 2022, de arbeidsmarkt is nog nooit zo krap geweest en we moeten het anders aanpakken, wij Recruiters en HR Professionals.

Maar, hoe moet het dan wel?

Persoonlijk ben ik een fan van de communicatiestijl van CoolBlue. Ze zijn bondig, origineel en humoristisch. En dat blijkt ook uit hun advertenties. Ik heb er een fragment voor je uitgehaald:

Zij spreken dezelfde taal als hun doelgroep, maken hun tekst snel leesbaar en maken de functie aantrekkelijk door hun taalgebruik en linkjes naar andere mensen met deze functie en de leukste personeelsuitjes. Ze doen het ‘anders’:

81148836 BC55 43FC B84F E24777E390B0


© 2024 Judithschoorlemmer.nl. Alle rechten voorbehouden. Gemaakt door Judith Schoorlemmer - hosting: 1-2-appletree