(06) 46244662 - info@judithschoorlemmer.nl - Adri Piecklaan 41 - 3739 LG Hollandsche Rading

Ik schrijf graag over de arbeidsmarkt en werk!

Manager zet je ego eens opzij bij een sollicitatiegesprek


Ik hoor het hem nog zeggen, die Commercieel Manager. Lang geleden werkte ik als P&O functionaris in een commerciële organisatie. 

We hadden een Commercieel Manager met wie ik de sollicitatiegesprekken voerde. En omdat we veel Accountmanagers voor de buitendienst nodig hadden, waren dat dus veel gesprekken.

Hij zei altijd, dat hij bij het binnenlopen al wist wie wel of niet geschikt was. Nog voordat er een woord gewisseld was. Ik was toen erg jong en durfde niet tegen hem in te gaan. Maar ik denk er nog vaak over na en ach, wat leek hij professioneel. En wat was hij dat niet. En wat was het jammer dat ik me niet steviger opstelde.

Soms duurde een sollicitatiegesprek 10 minuten. En hij vond zichzelf zo eerlijk, omdat hij meteen maar zei dat we de waardevolle tijd van deze sollicitant niet zouden verspillen. Sollicitanten kregen geen kans om hun verhaal te doen. Want hij wist het altijd beter. Vroeg niet om feedback, duldde geen tegenspraak.

Wat een onveilige situatie creëerde deze collega. Het was in die tijd niet zo moeilijk om nieuwe mensen te vinden en hij was niet zuinig op onze sollicitanten. Vaak kregen ze niet de tijd om te vertellen over zichzelf. En de zgn. kritische vragen werden na 3 minuten afgevuurd. Met een mitrailleur. Zodat sollicitanten vooral niet op hun gemak zouden zijn. Het gebeurde meer dan eens dat een sollicitant in tranen vertrok. Ik ben er niet trots op, dat ik niet meer deed om de schade van de Commercieel Manager te beperken. Ik was een starter, maar toch…

Ego afbeelding

Nu, heel veel jaren later, denk ik dat deze collega super onzeker was. Dat hij zichzelf wanhopig bovenaan de ladder vastklampte, omdat hij eigenlijk niet zoveel voorstelde. Dat hij niets anders kon dan een ander beschadigen, om er zelf beter uit te komen. Ten koste van waardevolle sollicitanten.

Binnen 5 seconden zien of een sollicitant aangenomen wordt, of afgewezen? Wat een onzin. Dat bestaat niet. Dit soort vooringenomenheid zie ik nu nog te vaak en het zorgt voor slechte gesprekken en een groot verloop. Niet altijd zo extreem als toen, maar toch nog veel te veel.

  • Zet je eigen ego opzij, als je een sollicitatiegesprek afneemt. Het gaat niet om jou. Het gaat om de sollicitant. Je bent heus wel belangrijk.
  • Ga met een open mindset het sollicitatiegesprek in. Geef het gesprek een kans.
  • Bereid je vragen goed voor. Heb je twijfels over het cv? Leg het netjes en vriendelijk op tafel. Toon respect.
  • Sollicitanten hoeven niet ‘geroast’ te worden. Daar heb je tv-programma’s voor.
  • Gedraag je professioneel. Overal en altijd. Je bent aan het werk, je zit niet met vrienden in de kroeg. Verleid de sollicitant niet tot uitspraken die er niet toe doen.
  • Besef dat je een bevoorrechte positie hebt. JIJ werkt hier al en de sollicitant wil dat ook graag. JIJ zit in de positie dat je mag beoordelen of de sollicitant doorgaat. Besef dit en ga er goed mee om.
  • Je mag dan een kei van een intuïtie hebben, je zult toch met een betere reden moeten komen als je een sollicitant afwijst. Geef woorden en inhoud aan je intuïtie.
  • Recruiters en HR Managers; train je management om goede gesprekken te voeren en onderbreek het gesprek gerust als het de verkeerde kant op gaat.

Heb vertrouwen. Ga positief en goed voorbereid het gesprek in. Geef de sollicitant die aandacht die hij/zij verdient.

En wil je niet in deze vaak voorkomende valkuil vallen? Huur dan een Recruiter in die weet wat hij/zij doet. Die de nodige gesprekstechnieken beheerst en een feilloze mensenkennis heeft.


© 2024 Judithschoorlemmer.nl. Alle rechten voorbehouden. Gemaakt door Judith Schoorlemmer - hosting: 1-2-appletree