Jezelf verkopen. In je sollicitatiebrief, cv of op je LinkedIn profiel. Hoe doe je dat? Jezelf verkopen is niet gemakkelijk. Vooral 50-plussers hebben nooit geleerd om zichzelf te verkopen. "Opscheppen", noemen ze dat vaak. Terwijl dat echt niet zo is. Bij opscheppen vertel je dingen die niet kloppen. Maar bij jezelf verkopen leg je de nadruk op je kwaliteiten. Je laat duidelijk zien dat JIJ degene bent die het probleem van de werkgever (hij heeft een vacature) kan oplossen. Maar, hoe pak je dat nu aan?
"Anderen zeggen dat ik waanzinnig goed ben in teamwork." Zo op het eerste gezicht lijkt er niet veel mis met deze zin. Deze sollicitant probeert het bedrijf ervan te overtuigen dat hij goed in een team kan werken. Maar echt overtuigen doe je niet met deze zin. Sterker nog, hij kan volkomen tegen je werken. Ik zal uitleggen wat ik hiermee bedoel.
Als je solliciteert, is het belangrijk dat je een goede zelfanalyse kunt maken. Wat kun je? wat kun je niet zo goed? waar ligt jouw ambitie? Vind je het lastig om een zelfanalyse te maken? Kijk dan even in stap 1 van mijn e-book. (verkrijgbaar bij de Sollicitatieversneller) Pas als je jezelf goed kent, kun je een ander overtuigen van jouw kwaliteiten. Als je vervolgens uitlegt wat ANDEREN van jou vinden, getuigt dat niet van veel zelfkennis. Probeer daarom in je eigen bewoordingen uit te leggen waarom JIJ vindt dat je een teamplayer bent. Je kunt hierbij voorbeelden uit je werkervaring gebruiken. Jezelf verkopen gaat zo automatisch.
Jezelf verkopen is heel belangrijk. En ook lastig, vooral als je een bescheiden karakter hebt. Veel mensen neigen ernaar zichzelf kleiner te maken, omdat ze niet gewend zijn zichzelf te verkopen. Als je op een vacature solliciteert, ben je er zelf van overtuigt dat je geschikt bent. Jij bent de enige die het bedrijf hiervan kan overtuigen! Jezelf verkopen? Jij bent de enige die dat kan!
Een veel gemaakte fout is dat mensen te algemeen blijven. "Ik ben goed in teamwork" is een vrij nietszeggende zin, die iedereen kan opschrijven. Hij wordt krachtig, wanneer je iets van jezelf toevoegt: "Ik kan goed teamworken, want ik weet intuïtief de beste kwaliteiten van verschillende mensen naar boven te krijgen. Hierdoor werkt iedereen in zijn kracht en kan het team perfect functioneren". Of gebruik een concreet voorbeeld van een succes die je hebt geboekt bij vorige werkgevers. Laat dit succes aansluiten op een competentie die wordt gevraagd in de advertentie. Wordt een natuurlijke overtuigingskracht gevraagd? Vertel dan dat jij bij je vorige werkgever vaak op moeilijke klanten werd geplaatst. Want met jouw persoonlijke overtuigingskracht en uitstraling kreeg je deze klanten altijd aan jouw kant. Let hierbij wel op dat er een kern van waarheid zit in het voorbeeld dat je gebruikt! Jezelf verkopen wordt hiermee steeds gemakkelijker.
Schrijf dus een zakelijke brief. Bij het ene bedrijf kun je jezelf verkopen door een persoonlijke noot, maar bij het andere bedrijf is een formele sollicitatiebrief handiger. Bereid jezelf voor, door de markt te onderzoeken.